Pysyvämpään painonhallintaan

Takana on useimmiten useampia yrityksiä ja mitä erilaisempia kokeiluita. Historia toistaa itseään. Vyötärölle kertyy vuosi toisen jälkeen kilo jos toinenkin ja ennen kuin huomaakaan niin niitä onkin jo siinä useampia.

Ei niitä useimmiten ole siihen viikossa, kahdessa eikä yhdessä kuukaudessa hankittu. Ei voi siis toivoa eikä olettaa että niiden pois saaminen kävisi yhtään sen nopeammin. Tämän ymmärtäminen on ensimmäinen askel.

Pysyvän painonpudotuksen ja painonhallinnan takana ei ole pussikeittokuurit ja ateriankorvikkeet. Siellä nopeudella ja äkkipikaisuudella saavutetaan vaan useimmiten lisää epäonnistumisia, turhautumista, stressiä ja painon jatkuvaa heittelyä.

Pysyvä painon pudottaminen vaatii uuden elämäntavan omaksumista, se vaatii ruokailutottumusten muutoksia, niin että niillä pidemmässä juoksussa saavutetaan painonpudotus. Pysyvät ruokailutottumukset tulisi olla sellaiset, että niitä pystyisi noudattamaan lopun elämää, ei kukaan halua vuoden välein viettää viikkoja, syöden karseanmakuisia pussikeittovalmisteita.

Mitä se sitten vaatii? Se vaatii ateriarytmityksen. Tulee syödä riittävän paljon pitkin päivää. Painonpudotuksen yksi isoimmista kompastuskivistä on syömisen ja ruokamäärien liian suuri rajoittaminen. Tämä useimmiten laittaa meidät oravanpyörään jolloin dieetti alkaa aina maanantaina ja pysytään salaatti linjalla, kun viikonloppuna on syöty vähintäänkin viikon edestä kaikkea aivan muuta.

Järkevä ja toimiva ateriarytmitys alkaa heti aamusta. Aamupäivästä ruokia ei saa nipistää tai pahimmillaan jättää pois, koska se kostautuu illasta. Tutunkuuloinen kaava alkaa useimmiten siitä, kun illalla saapuu kotiin. Ollaan töistä väsyneitä ja työstressikin meinaa hieman puskea päälle. Työpäivän aikana on närpitty hieman vihreää salaattia, jos edes kunnolla sitäkään ja korvattu loput aterioista kahvilla.

Huolehdi siis siitä, että aamu alkaa kunnollisella aamupalalla, jonka jälkeen sinne menee järkevä lounas. Tarvittaessa syödään yksi tai kaksi välipalaa päivän aikana. Näiden lisäksi sinne tulee vielä päivällinen ja kunnollinen iltapala. Tällaisella järkevällä rytmittämisellä useimmiten erinäköiset iltasyömiset ja herkuttelut jäävät huomaamatta pois.

Painon pudottamisen ja hallinnan sudenkuoppia on myös ns. kielletyt herkut. Hirveä kieltojen asettaminen, sekä liian niukkaenergiset dieetit useimmiten ajavat siihen, että nyt kun en saa syödä mitään hyvää, niin en muuta enää tee, kun ajattele sitä minkä itseltäni juuri kielsin. Sitten tulee viikonloppu, on kituutettu koko alkuviikko vihersalaatilla ja ajatuksissa pyörii vain se suklaakakku. Perjantaina vielä selvisi jotenkin, mutta lauantaina mopo lähtee käsistä, sinne menee sitten lopulta vähän enemmänkin, kuin vain se yksipala suklaakakkua. Ajatuksena pyörii mielessä vain: no kun nyt ratkesin kerta, niin syön nyt sitten. Maanantaina aloitan taas uudestaan. Syön nyt vielä vähän tätä ja tuotakin, koska sitten aloitan oikeasti sen 2kk dieetin, milloin en saa syödä kun rahkaa ja salaattia.

Jotta näin ei kävisi, ajatuksena pitäisi olla herkkujen järkevä salliminen itselle vaikka painoa haluaisikin tiputtaa. Se että sallit itsellesi kerran viikossa kohtuudella herkuttelua, ei pitkässä juoksussa useimmitenkaan estä painon tippumista. Tällä myös varmistaa sen että pudotettu paino myös pysyy, kun tulee opeteltua järkevämpiä ruokailutottumuksia.

 

Ihanaa viikonloppua, nautitaan ja herkutellaan, mutta kohtuudella.

Tanja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*